En bebiskofta

Även lilltösen var ju tvungen att få en egenstickad kofta, det är ju inte mer än rättvist när jag fått en. Det som är så tacksamt och roligt med att sticka till en bebis (förutom att det är gulligt) är ju att projektet går fort och ger ett snabbt resultat.
 
Mönstret till koftan som jag stickat har jag hittat här och mönstret är gratis. Jag tycker mönstret var lite bristfälligt på vissa ställen, till exempel att det inte fanns längdangivelser för ärmarna. Annars var mönstret bra och jag tycker det var väldigt skönt att sticka ett plagg utan sömmar och knappt några maskor som skulle plockas upp. Jag stickade storleken 0-3 månader men gick upp en kvarts storlek på stickorna mot vad mönstret sa för att inte riskera att sticka en kofta som redan nu skulle vara på gränsen liten för vår tvåmånaderstjej. Storleken jag stickade blev bra, koftan passar och det finns lite att växa i. Jag har stickat koftan i Debbie Bliss Eco Baby som är ett ekologiskt bomullsgarn och det gick åt drygt 2 nystan, alltså drygt 100 g garn. Mitt projekt för koftan på Ravelry finns att hitta här.
 
Stickat & virkat | |
Upp