Bersåvantar

Jag blev kär i bersåvantarna när jag hittade mönstret på Ravelry. De har legat på min att-göra-listan ett tag och nu har jag lyckats åstadkomma ett par. Mönstret finns att hitta här och finns både på svenska och engelska.

Vantarnas mudd har jag slätstickat istället för att resårsticka den som enligt mönstret. Jag stickade mudden med stickor 3 mm och resten av vantarna stickade jag med stickor 3,25 mm. Det resulterade i ett par lite mindre tumvantar som passar på mina små händer, men de är nästa på gränsen för små. Vantarna är stickade i garnet Alpacka Superfine 3/11 från Iloyarn (även denna gång i färgerna ljusgrån och mörkgrön, precis som min boltsjal) och jag har stickat med dubbet garn. Garnet är så mjukt och skönt och till mina bersåvantar gick det åt 40 g av varje färg. Garnet finns att köpa hos www.organicknitters.com. Jag tycker verkligen de här vantarna blev så fina och de var roliga att sticka! Det kanske får bli ett par till framöver, men då går jag kanske upp någon storlek på stickorna för att få lite mer vidd på vantarna.
 
 
Stickat & virkat | |
#1 - - Michaela:

Hej
Så fina dom blev!!!
Hur gjorde du tummen???

Svar: Hej! Tack, vad kul att du gillar dem! :) Jag se om jag kan förklara på ett bra sätt hur jag gjorde tummen. Vid markeringen för tummen i mönsterdiagrammet så satte jag maskorna på restgarn och sen plockade jag upp nya maskor för att kunna fortsätta med resten av vanten. Detta lämnar ett håll för tummen. När själva vanten är klar så plockade jag tillbaka de sparade maskorna för tummen på stickorna och plockade upp maskor längs kanten där jag tidigare lagt upp nya maskor. På första varvet på tummen plockade jag även upp två maskor på tummens framsida, en på vardera sida av mönstret i mitten, för att få rätt antal maskor. Hoppas det här gick att förstå någorlunda. :) Lycka till med dina vantar!
rolens.blogg.se

Upp