Stickad mössa och sjal

Under en längre tid så har stickningen till stor del legat på hyllan, så för att komma igång och få till lite stick-flow igen så har jag gjort ett par enklare stickprojekt.
 
Först fick det bli en mössa att ha till hösten då det ändå börjar kännas som att jag behöver att alternativ till min gamla trotjänare. Mönstret till mössan är ett gratismönster från Drops och finns att hitta här. Mössan är stickad runt på runtsticka (40 cm) 3,5 mm och 4,0 mm samt strumpstickor 4,0 mm och jag stickade i garnet Lima från Drops. Det gick åt knappt 100 g garn. Jag stickade storleken S/M och det blev perfekt till mig. Mössan var lätt och gick snabbt att sticka. Mönstret är så pass enkelt att man sällan behöver ha det framför sig och variationen mellan att sticka räta och aviga maskor gör att stickningen inte blir långtråkig.
 
 
Mitt andra komma-igång-projektet fick bli en sjal. Även det här mönstret är ett gratismönster från Drops och finns här. Sjalen stickas fram och tillbaka på runtsticka (80 cm) 3,5 mm och jag har stickat i garnet Drops Delight. Det gick åt fyra nystan garn á 50 g, men det blev mycket garn över på sista nystanet.
 
Sjalens mönsterstickning var lätta att memorera så man behöver inte sitta med mönster framöver sig hela tiden. Sjalen var lätta att sticka, men ganska enformig. Framför allt blir det aviga varven tråkiga då man har ganska många maskor på varje varv. Medan jag stickade blev jag också osäker på mitt garnval, både utifrån färg och kvalitet. Ett av garnnystanen var ojämt spunnet så det var väldigt tjockt på vissa ställen och på ett par ställen var garnet nästa av.
 
När jag maskade av sjalen kom den inte till sin rätt, så jag blockade den för att få fram mönster och form. Blockningen gjorde stor skillnad och resluterade i att jag blev mer nöjd med reslutatet. Färdigt mått på sjalen blev ca 44 x 128 cm (vilket är något mindre än enligt mönstret). Sjalen har gärna fått bli några cm till på längden, men jag får väl skylla mig själv eftersom jag inte gjort någon provlapp innan jag började sticka. Tur att storleken inte är lika viktig på en sjal som exempelvis en tröja.
 
 
Efter att ha avslutat dessa två projekt så har jag några nya projekt på gång. Jag har precis börjat sticka efter ett engelsk mönster för första gången och jag har köpt ett mönster över en kofta, vilket också blir en ny utmaning då jag aldrig tidigare stickat en kofta. Det ska bli spännande att se hur det hela kommer gå!
 
Stickat & virkat | |
Upp