Koftan Siri

Äntligen har jag sticket efter detta underbara mönster och har därmed en Siri-kofta i min garderob! Jag är väldigt nöjd med den här koftan och är glad att jag lyckats sticka en kofta som har bra passform utan att vara tajt då mina tidigare koftor hittills varit i det mindre laget. Mönstret till koftan finns att hitta här.
 
Jag har stickat min kofta i ett tunnar garn är enligt mönstret och har även gått ner ett halvnummer i storlek på stickor, vilket gjort att jag stickat en kofta enligt mönstrets strl L men fått en kofta som ungefär motsvarar strl S. Min stickfasthet på stickor 3,5 mm är 25 maskor och 38 rader på 10 x 10 cm. Till största del har jag stickat enligt mönstret, men gjort några små ändringar. Jag delade av för ärmar på rad 57 istället för på rad 53, på ärmarna minskade jag på vart 7:e varv istället för vart 6:e samt att jag stickat ärmarna längre och så stickade jag ett par extra varv på knäppkanter och halsringningen. Utöver detta har jag lagt till några minskningar och ökningar längs kroppen för att få en tydligare passform. På min projeksida på Ravelry hittar ni också den här informationen. Projeksidan hittar ni här.
 
Garnet jag stickat i är Cheeky Merino Joy från Rosy Green och är köpt hos Organic Knitters (organicknitters.com). Det är ett mjukt merinogarn som jag verkligen älskar (vilket inte är så konstigt med tanke på att garnet är av samma garnbas som garnet jag stickat min Emelie-kofta i). Att garnet sen är ekologiskt och GOTS-certifierat gör inte saken sämre. Till min Siri gick det åt ca 325 g garn.
 
 
Stickat & virkat | |
#1 - - Susanne:

Hej Frøken Grøn,
Superflot trøje!
Du skriver på Ravelry:
I’ve added some decreases and increases on the body.

Kan du huske, hvordan du har gjort det?
Jeg vil også gerne strikke trøjen mere kropsnær - ligesom din.

Mvh. Susanne

Svar: Hej Susanne! Tack snälla! Jag ska försöka skriva ihop något hur jag gjorde under veckan, senaste dagarna har all tid gått till hus, trädgård och dottern och jag har inte hunnit. Hör av mig snart! Mvh Emelie
rolens.blogg.se

Upp