Skaparlust

Att vara kreativ och skapa inom ett område smittar verkligen av sig på andra områden. Sen jag fick en nytändning på stickningen för cirka ett år sen så har jag också blivit sugen på att testa på och lära mig andra hantverk. Till exempel att väva, sy och arbeta med lera samt att spinna och färga garn.
 
Det som jag varit mest sugen på att testa var att spinna, så för ett tag sen tog jag tag i det och köpte en slända och ull från MoodsOfColors. Mitt första egna handspunna garn blev inte perfekt, men jag är nöjd och framförallt så var det väldigt roligt att spinna! Nu kliar det i fingrarna att köpa en lite nya fibrer och fortsätta öva. När jag var i farten och köpte min slända så fick jag även tummen ur och köpte ett mönster och tyg för att försöka sy en klänning (vilket inte har resulterat i något ännu). Här om dagen lyckades jag även anmäla intresse till en kurs i vävning på Medborgarskolan till hösten, vilket känns väldigt kul!
 
Jag tycker det kan kännas svårt att börja med något nytt, vart ska man börja? När jag tog tag i att testa på spinning var det som att komma över en tröskel vilket också fört med sig att det inte känns lika läskigt att ge mig på annat jag är sugen på att testa. Det är ju bara att prova och det kan ju inte bli annat än fel eller annorlunda (vilket man också lär sig något av).
 
Och med den här texten vill jag väl egentligen bara uppmana och inspirera till att våga testa helt enklet.
 
Mitt första handspunna garn. Första härvan till vänster (46 g och 42 m) och andra härvan till höger (46 g och 71 m).
 
Pyssel & handarbete | |
Upp