Happypotamus The Happy Hippo

Redan när jag första gången såg en bild på den fina flodhästen Happypotamus The Happy Hippo virkad i afrikanska blommor så föll jag pladask. Det tog dock ett tag innan jag köpte mönstret. Tidigare har jag nämligen varken stickat eller virkat efter ett engelskt mönster, vilket var en tröskel att komma över. Det gick dock väldigt bra att läsa mönster på engelska och jag är nöjd med resultatet! När jag först tittade igenom mönstret kändes det avskräckande eftersom mönstret är väldigt långt, men det innehåller mycket bilder och är detaljerat så det är ingen större risk att man missar något viktigt.
 
Jag virkade med virknål 2 mm enligt mönstret och min flodhäst är virkad i bomullsgarnet Mandarin Petit från Sandnes Garn. När jag virkade de afrikanska blommorna valde jag att inte virka sista varvet på blommorna fören vid monteringen för att slippa sy ihop alla blommor och istället virka ihop dem, vilket känns betydligt roligare.
 
Mönstret till flodhästen finns att köpa här. Mönsterförfattaren har även gjort fler underbara mönster för virkade gosedjur som går att hitta här. Själv är jag sugen på att virka en elefant, en noshörning eller kanske en uggla. Då tror jag dock att jag skulle välja ett garn som är lite mer elastiskt då jag upplever att bomullsgarnet jag valde att använda blev lite hårt.
 
Stickat & virkat | |
Upp